Straatwijsheden

Een recept aan de muur bij café Zondag:
‘Recipe for a happy home’

Ingrediënts: 4 cups of Love, 2 cups of Loyality, 3 cups of Forgiveness, 1 cup of Friendship, 5 spoons of Hope, 2 spoons of Tenderness, 4 quarts of Faith, 1 barrel of Laughter.

Het wordt weer lente. I feel it in the air. De vogeltjes zijn enthousiast aan het kwetteren en de zon laat zich zien. De lucht is blauw.

Ik loop het Rodekruisplantsoen in. Het is nog fris. Sommige moeders zitten al op bankjes aan het speelplaatsje. Kijkend naar hun kleine of babbelend met anderen. Mensen trekken naar buiten.

Ik loop langs een bankje met een tekst.

Opgeruimd staat heel netjes

Ondertekend door de bewoners.

Ook buiten dit plantsoen zie ik steeds vaker teksten verschijnen op objecten: in café’s, in winkels , op terrassen, bij kappers, op hondenbordjes.

Het lijkt alsof teksten een trent aan het worden zijn.

Bij café ‘Zondag’ is het niet anders.

Coffee solves everything

‘Coffee solves everything’.

Het zijn de zinnen die inspelen op je sociale gevoel.

Hier suggereert de tekstmaker dat het drinken van koffie al mijn problemen oplost.

‘Social Psycholgy’ in plaats van ‘Social Media’. Inspelen op het sociale verlangens van de mens.

Gisteren zag ik een plant die tegen mij sprak (zie blog).

Zullen wij samen naar huis gaan?
Zullen wij samen naar huis gaan?

Zullen wij samen naar huis gaan? Ik moet er niet aan denken dat een vreemde dat tegen mij zegt. Maar ja, bij deze plant…

Of zoals café ‘Anne en Max’ die je met hun wervende teksten naar binnen proberen te lokken (zie blog).

Dit is jouw dag, café Anne en Max
‘Dit is jouw dag’, café Anne en Max

Dit is jouw dag.

Wie wil dat niet horen?

En dan de teksten van spiritueel Café Kleur (zie blog).

Ontmoetingsetalage
Ontmoetingsetalage, gebruiksaanwijzing:
3 seconden in de etalage kijken

‘Je loopt langs. Het is allemaal vluchtig. Toch is dat kort moment voor contact een feit, die korte ontmoeting. Een gratis glimlach, een groetende hand. Het is zo gebeurd. We hebben samen de buurt een beetje geKLEURd’.

Ik ben daar gevoelig voor. Het is vreselijk. Het direct worden aangesproken op mijn sociale (on)vermogens zorgt telkens voor een snakken naar meer. 

Toch vreemd.

Instagram met al zijn foto’s doet het beter dan wat dan ook. Plaatjes kijken, ‘liken’ en weer door naar de volgende foto. Dat is waar men nu van houdt. Lezen is uit.

Misschien komt de populariteit van deze ‘sociale straatteksten’ wel omdat ze inwerken op je gevoel en ze je op die manier kunnen manipuleren. 

Bij zo’n tekst blijf je even stilstaan. Je voelt verwantschap met de tekstschrijver. Je neemt aan.

Maar niet iedereen zal daar toch gevoelig voor zijn?

Krukje beplakt met teksten

Geef een reactie

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.